Tribut timpului

Aud foarte des expresia „Nu am timp!” și cred că și voi o auziți. Fie că invitați pe cineva undeva, fie aveți nevoie de ajutor sau alte scenarii asemănătoare la care primiți aceeași replică: „Îmi pare foarte rău, dar nu am timp… sunt ocupat.” Și mă irită răspunsul ăsta, dar trebuie să recunosc că și eu am făcut apel la el. Parcă ne-am obișnuit așa de mult, încât eu, cel puțin de fiecare dată prevăd că s-ar putea să mi se aducă în vedere aceasta  „colosală” problemă.

Stau însă și mă întreb, oare chiar așa să fie? Chiar nu avem timp? Și parcă-n mintea mea apare dezlegarea dilemei. Da, oamenii nu au timp. Defapt, mai degrabă timpul îi are pe ei.  Hmm… așa o fi? Dacă stau să mă gândesc mai bine, cum am putea noi să pretindem că avem timp? Poate fi timpul deținut de cineva? Suntem noi stăpâni pe el?

Nu! Nu noi deținem timpul, noi doar îl administrăm. De multe ori, spunem noi, economisim timp, dar și aceasta mi se pare o aberație. Timpul se scurge minut cu minut, secundă cu secundă. Nu putem să luăm un interval de timp, fie el cât de mic și să-l punem în buzunar pentru mai târziu sau…de rezervă. Nu, el oricum va trece și fie că ne place, fie că nu, el ne deține pe noi, nu noi pe el. Suntem sclavii lui, fără nici o șansă de eliberare. Plătim tribut timpului, dovada fiind chiar îmbătrânirea noastră.

DAR… (întotdeauna exstă un „dar”) asta nu înseamnă că trebuie să ne resemnăm și să ne lăsăm în voia lui ca o plută în voia valurilor. Ce putem face e să fim niște administratori înțelepți. Putem să îl valorificăm și să îl petrecem cu chibzuință. E mult mai util să-i recunoaștem viteza și să o acceptăm decât să ne luptăm permanent cu ceasurile și să exclamă neputincioși: „Ce repede trece timpul!”

Mă întreb uneori cum ar fi viața în absența noțiunii de timp? Cum ar fi dacă nu am fi limitați de ani, zile, minute? Oare tot așa grăbiți am fi? Oare ne-am opri atunci din alergarea zilnică să medităm și la alte lucruri în afară de cum să facem mai mulți bani sau ce mașină să ne luăm?

Cum ar fi ca timpul petrecut cu cei dragi să nu fie mereu pe fugă, iar serviciul să nu ocupe atâta timp?

Cum ar fi dacă atunci când ni se cere să facem o faptă bună nu am mai folosi eterna scuză „Nu am timp…”?

Cum ar fi o zi în care am sta să luăm masa liniștiți fără a ne uita mereu la ceas și fără a ne gândi la ce ar mai trebui să facem?

Cum ar fi viața fără timp? Nu știu. Știu însă că ar fi mai bine să nu mai privim la cantitate, ci la calitate. Să nu ne mai măsurăm performanțele în timp sau bani sau alte resurse. Să nu mai spunem: „Am petrecut  x ore la școală” ci „Am învățat asta la școală.”

Timpul se va scurge fie că știm să îl valorificăm fie că nu, conștienți sau ignoranți cu privire la el. De aceea să încetăm a mai crede că avem sau nu avem timp și să începem să trăim fiecare secundă.

Dacă ai un vis, o idee care te „bântuie” nu mai amâna spunând că vei avea timp. Nu știi dacă mâine vei mai trăi sau dacă vei mai putea să faci ceea ce ți-ai propus. Cel mai bun timp este ASTĂZI.

Astăzi e cel mai bun timp pentru a-ți cere iertare, pentru a iubi, pentru a zâmbi, pentru a planta un copac…

Astăzi e cel mai bun timp să le spui celor dragi cât de mult îi prețuiești….

Astăzi e cel mai bun timp să te gândești la veșnicie, care va începe când închizi ochii aici pe pământ și îi deschizi dincolo…

Astăzi fă-i o bucurie cuiva, Oferă o floare-doar așa, Gândește-te  la ce-a urma

Și nu uita că fiecare clipă are valoarea sa!

În încheiere vreau să redau câteva rânduri al căror autor nu este cunoscut, dar care îmi plac mult.

Trăim în fapte, nu în ani

În bucurii și nu în bani,

În sentimente ce-au rămas

Nu-n limbile ce merg la ceas!

Stop_time_III_by_vimark

 

Leave a Reply

