Secolul XXI. Despre consumerism

V-ați întrebat vreodată cum ar fi fost să vă fi născut în alt secol sau să fi trăit în altă epocă? Eu da, m-am întrebat de multe ori cum ar fi fost viața mea dacă m-aș fi născut în Evul Mediu sau  chiar în perioada preistorică. Încercam eu să-mi imaginez cum mi-aș fi petrecut timpul în acea perioadă, care ar fi fost lucrurile pentru care mi-ar fi plăcut sau ce aș fi detestat. Îmi imaginam chiar și vestimentația sau obiceiurile specifice, imaginații inspirate desigur din cărți și filme.  Dar bineînțeles că mă trezeam la realitate numai când vedeam un simplu obiect care mai că nu striga: „Hellooo! Ești în secolul 21!”

Mda, oricât mi-aș dori uneori să călătoresc în timp, deocamdată nu se poate, așa că cel mai bine ar fi să trăiesc în realitatea acestui secol care are după părerea mea o mulțime de metehne. Cu toate astea, din unele puncte de vedere îl ador. Slavă Domnului că nu m-am  născut în secolele în care femeile nu numai că nu aveau nici un drept, ci erau simple brațe de muncă și producătoare de copii (vorba lui Rebreanu) sau pe vremea în care dacă te nășteai țăran așa aveai să rămâi toată viața!

Da, mă bucur pentru cel puțin aparenta egalitate de șanse, pentru educația mai mult sau mai puțin gratuită și obligatorie, pentru posibiliatea de a zbura și pentru o mie și o sută de alte avantaje ale secolului prezent. Aa, și să nu uit, ma bucur că există wirless! :))

Totuși… aș insista asupra părții goale a paharului nu din pesimism cât din dorința de a (auto)conștientiza pericolele sau dezavantajele, ca să nu zic dezastrele secolului în care trăim. Ce intenționez e ca începând cu postarea aceasta să analizez câteva dintre aceste metehne pe care le voi numi bolile secolului XXI.

 

O primă „boală” pe care cei mai mulți dintre noi nu o conștientizam, dar suferim de ea și pe care o moștenim de la our friends, americanii, se numește consumerismul.

Conform DEX, consumerismul reprezintă o „mișcare de mase care își propune apărarea intereselor consumatorului față de abuzurile specifice societății de consum, precum și îmbunătățirea calității vieții cetățenilor.”

Poftim??? Ăsta e consumerismul? hai că partea a doua a definiției parcă bâjbâie ceva. Dar unde e sensul de bază?  Pauză.

Am căutat în engleză că doar e limba maternă a acestui cuvânt. Imediat am găsit ce mă interesa:

: the belief that it is good for people to spend a lot of money on goods and services

: the actions of people who spend a lot of money on goods and services

(conform http://www.merriam-webster.com/ )

Tradus mot a mot:convingerea că este bine pentru oameni să cheltuiască o mulțime de bani pe bunuri sau servicii.

Asta îmi sună mai cunoscut. Deci, consumerismul este un fenomen. Unul negativ în opinia ecologoștilor și nu numai. De ce cred eu ca este negativ? Dacă m-ar afecta numai pe mine tot aș zice că e negativ. Problema e că afectează o planetă întreagă. Se produc nenunărate produse din nebănuite  materii prime din ‘nșpe țări. Ok și care e problema?

Problema e că locuim pe o planetă cu resurse epuizabile și multe din ele neregenerabile. Plus că produsele pe care azi le cumpărăm, mâine e învechesc, se demodează, ne plictisim de ele și apoi le aruncăm. Și unde le ducem? Poate în viitor o să inaugurăm o altă planetă ca Recicle Bin dar până atunci tot amărâtul ăsta de Pământ trebuie să suporte deșeurile noastre. Până atunci tot noi vom fi cei care vom trăi pe o planetă poluată, p(r)ost-moderzinată și extra-saturată.

Ok, recunosc că nu e punctul meu forte acest subiect. De aceea îi las pe experți să vă lămurească. Video-ul de mai jos explică foarte bine acest fenomen. Trebuie să-l vedeți!!

Doar o scurtă completare: dacă nu ar fi reclamele din mass-media aș răsufla ușurată știind că sunt speranțe. Dar cu bombardarea incredibilă și enervantă a lor am dubii… Nu degeaba în engleză termenul pentru reclame este “commercial”. Paranteză: DETEST reclamele de pe Youtube(și nu numai)!

Așadar, urmăriți video-ul, șăruiți-l, gândiți-vă la toată problema și evadați din sclavia consumerismului! 🙂

Leave a Reply

