Stima de sine sau „dușmanul din interior”

Tocmai am termint un proiect pentru master despre Stima de sine. Și trebuie să recunosc că am aflat o mulțime de informații folositoare despre această temă, cu care nu sunt încă în deplină armonie.

Nu știu cum se face că sesiunea asta am primit doar proiecte faine. Adevărul că aproape toate se leagă de psihologie și asta n-are cum să nu-mi placă. Dar, revenind… Problema cu stima de sine e un subiect delicat, o „piatră-n pantof” pentru mulți. Dacă ai simțit un gol în stomac(și nu e foame) în timp ce citești asta, înseamnă că… ei bine, știi foarte bine la ce mă refer.

Una din definițiile pe care am găsit-o și care mi-a plăcut mult a fost scrisă de Nathaneiel Brandon în cartea sa „Cei șase stâlpi ai încrederii în sine” și zice așa:

„Stima de sine este încrederea în propria noastră valoare. Nu este iluzia că suntem perfecți sau superiori celorlalți. Nu are nici o legătură cu competiția sau comparațiile. Este convingerea că viața și bunăstarea noastră merită să fie sprijinite, protejate și alimentate, că suntem buni și valoroși și merităm respectul celorlalți; că fericirea și împlinirea noastră personală sunt elemente importante pentru care merită să lupți.”

Stima de sine este împărțită de majoritatea psihologilor în trei componente: concepția de sine, iubirea de sine și încrederea în sine. Toate trei contribuie la relația ta cu propria-ți persoanăși crede-mă, îți afectează viața mai mult decât bănuiești.

Acum, eu nu sunt psiholog, dar din câte am citit stima de sine are consecințe puternice asupra modului în care ne trăim viața și alegerile pe care le luăm. De exempul, dacă ai o stimă de sine scăzută, atunci când va trebui să alegi o facultate, vei alege (inconștient) în defavoarea ta, optând pentru ce e mai ușor, adică unde crezi tu că n-o vei da în bară, în loc să alegi ceva mai dificil într-adevăr, dar care te-ar expune unor factori de risc. Cu alte cuvinte, nu ai încredere în tine.

Sunt multe alte exemple prin care se poate dovedi că stima de sine influențează mare parte din alegerile pe care le facem, dar nu are rost să pierdem timpul cu partea goală a paharului.

Așadar, ce e de făcut?

Primul pas e conștientizarea. Apoi… muncă, din perspectiva mea. Dacă chiar îți dorești să depășești acest obstacol, trebuie să te lupți mult cu gândurile tale, cu etichetele celor din jur, dar cel mai mult cu tine însuți/însăți. Tot secretul e să vrei asta.

Resurse sunt, slavă Domnului, cu duiumul. Un simplu Google search îți va aduce o mulțime de articole, cărți… însă, atenție! „Nu tot ce zboară se mănâncă!” Nu orice articol de pe net e o sursă credibilă, așa că îți sugerez să cercetezi cu atenție orice sfat și mai ales să nu crezi orice tehnică, deși, după ce încerci, te convingi ce ajută și ce nu.

Cam asta am avut eu de zis. Am scris rândurile astea pentru a-ți stârni dorința de a-ți rezolva această problemă, dacă o ai. Nu renunța! Efectele sunt uimitoare!

Și ca să nu te las chiar așa debusolat(ă) îți recomand niște cărți care mi-au fost recomandate și mie și mi s-au părut utile:

  • Cristophe Andre și Francais Lelord, Cum să te iubești pe tine pentru a te înțelege cu ceilalți (o găsești în format PDF pe net)
  • Warren Veenman și Sally Eichhrost, Descătușează-ți întregul potențial , editura Curtea Veche
  • Erich Fromm A avea sau a fi și Arta de a fi, Editura Trei
  • Și nu în ultimul rând,Sfânta Scriptură (Biblia), care este cel mai bogat izvor de înțelepciune și un veritabil manual de psihologie.

410508b4e6446d8b2993501baa66eb0f

Leave a Reply

