Discriminare… sau „fiecare dă ce are.”

Vorbeam cu frățiorul meu despre ce au făcut azi la grădi când deodată zice: -Colegii mei nu-s țigani.

???

Nu știam ce vrea să spună prin asta (bănuiesc,  însă, că are colegi rromi). Așa că l-am întrebat dacă ar fi o problemă că sunt țigani. Apoi i-am explicat că, la mine la grădiniță toți copiii sunt „țigani”, dar că și ei sunt la copii ca și el,  și Domnul Isus îi iubește și pe ei la fel de mult cum îl iubește pe el.

Parcă, încă sceptic, Timmi îmi spune:

-Dar mie nu-mi place că țiganii tot vin să ceară pene.

Tatăl meu intervine si vrea să îi spună că nu sunt toți la fel și nu toți fac asta, dar Timmi îl întrerupe:

-Nu, nu toți. Alții cer nuci. Sau oale. :))

Na, mai spune ceva. Mă pufnea râsul, dar pentru el totul era cât se poate de serios.

……………………………

M-am distrat un pic, dar apoi mi-am zis că de fapt, Timmi, la cei patru anișori ai lui, transmite ceva foarte important. Mi-am dat seama câtă influență pot avea vorbele celor mari asupra copiilor.

Am crescut și noi cu teama că dacă nu suntem cuminți vin țiganii și ne fură. Parcă acum o văd pe Ana-țigana cum i se zicea bătrânei care venea în fiecare săptămână pe strada noastră să cerșească. Avea, săraca un sac în care strângea tot ce primea și vecinii ne amenințau, mai în glumă, mai în serios, că ne bagă Ana-țigana în sacul ei și ne duce…

Și uite-așa, fără să realizăm, am crescut cu mentalitatea asta că rromii sunt cerșetori, hoți, murdari și că trebuie să stăm cât mai departe de ei. Ce discriminare? Nu știam noi ce-i aia.

(De aceea cred cu tărie că părinții au o sarcină foarte importantă. Ei pot să implementeze în mintea copiilor, foarte ușor, tot ce vor… Așa că… grijă mare la ce vorbim în preajma copiilor. Ei absorb informația mai bine ca o sugativă care absoarbe cerneala.)

Mie mi-a luat ceva timp să-mi dau seama că mintea mea a fost setată să gândească într-un mod nu tocmai corect. Slavă Domnului că, între timp, studiind la facultate și cunoscând diverși oameni, mi-am schimbat mentalitatea, iar acum realizez că nu sunt cu nimic mai presus decât ei și că dacă aș fi crescut în condițiile în care trăiesc mulți dintre ei aș fi sfârșit prin a face multe lucruri condamnabile.

Nu încerc să scuz pe nimeni, ceea ce vreau să spun e că nu avem nici un drept să fim rasiști și răutăcioși. Discriminând anumiți oameni demonstrăm că nu suntem cu nimic mai buni decât cei ca comit acte anti-sociale.

Discriminarea și marginalizarea sunt doar trepte sigure spre un viitor la fel de „strălucit” pentru niște oameni care au fost creați de același Dumnezeu care ne-a creat pe noi.

Dacă vrem schimbare, cred că ar trebui să începem cu noi înșine, cu mentalitatea noastră. Nu putem schimba pe nimeni, dacă noi înșine suntem un pachet de ură și dispreț față de alte etnii. Aud mereu replici de genul „Ăștia nu se mai schimbă niciodată!” sau „Ce vă tot stresați să-i ajutați? Nu vedeți cum sunt?” Și uneori tind să le dau dreptate, dar… dacă eu renunț așa ușor la oamenii pe care sunt chemată să-i ajut, cum m-aș putea aștepta la o schimbare? Dacă noi, care ne pretindem copii de Dumnezeu și spunem că suntem mâinile Lui pe pământ, nu răspândim mireasma dragostei Sale tuturor, fără discriminare, cine o va face?….

Sărăcia, așa cum spunea cineva azi, are prea puțină legătură cu banii. Sărăcia înseamnă lipsa dragostei, a educației, a valorii, a speranței, a cunoștinței... Iar noi, cei bogați prin credința pe care o avem suntem datori să oferim și altora din ceea ce am primit. Dar, de asemenea, „nu putem să dăm ceva ce nu avem.”

Așa că… să ne punem foarte serios întrebarea:

Eu ce transmit celorlalți?

Ce „moștenire” las celor ce vin după mine?

Rugăciunea mea e să-i putem vedea pe oameni prin ochii Lui și să le oferim măcar o fărâmă din dragostea Lui. Pentru că altfel tot ce facem e un mare nimic.

Iar dacă credem că ei nu merită ajutorul nostru, cu atât mai mult au nevoie de el.

În timp ce scriam rândurile de mai sus, un alt cântec îmi tot venea în minte. Pentru că avem nevoie de dragoste (atât pentru noi înșine cât și de dat altora)…

Nu există dagoste mai mare ca a Tatălui. Să mergem direct la Sursă. 🙂

Leave a Reply

