Gabriel Liiceanu și Dan C. Mihăiescu la UVT

Am avut azi ocazia, împreună cu alți colegi de master, să particip la o scurtă prelegere despre „Limitele educației, limitele culturii”, eveniment care i-a avut în centrul atenției pe domnii Gabriel  Liiceanu și Dan C. Mihăiescu.10984188_873993755976778_512796043831476888_o

A fost scurt, dar frumos, chiar dacă unele lucruri discutate au depășit sfera cunoașterii mele. 🙂 (Cred, totuși, că expunerea la lucruri mai grele decât putem duce ne dezvoltă și ne lărgește orizontul.)

Am să încerc să nu comentez sau să rezum discuția, ci doar să inserez câteva citate pe care mi le-am notat și care m-au pus puțin pe gânduri.

Dl. Liiceanu a definit cultura ca fiind „o rafinare a speciei umane, nu o paradă”, un mod „prin care noi devenim domestici”, făcând o analogie între vânatul în regnul animal și „vânatul” uman în care se utilizează pe post de arme sau instrumente, cărțile. Apropo de cărți, același domn Liiceanu spunea că acestea reprezintă cea mai mare revoluție a speciei umane.

Deci nu e internetul cea mai mare descoperire, nici electricitatea, nici vreun alt tip de tehnologie, ci e cartea. Mi-a plăcut.

O altă definiție dată culturii:  „selecția pe care o face omenirea, permanent, reținând din fiecare generație ce e mai bun…”

Ca o completare, dl. Dan C. Mihăiescu afirma că aceasta (cultura, adică) este „ceea ce îmblânzește fiara din noi.” Așa o fi?

Despre societate:

„Valoarea unei societăți, dacă o privești ca pe o construcție, depinde de valoarea elementelor cu care o construiești.”

O altă remarcă interesantă a fost legată de educația din timpul comunismului, sau mai precis a lipsei unor componente, cum ar fi educația senzorială sau tactilă, Totul era cenușiu și accentul nu se punea pe estetică, ci pe utilitate. Pentru că nu am trăit în  acea perioadă nu știu cum a fost, dar din tot ce a auzit și învățat despre comunism tind să fiu de acord cu această afirmație.

Despre plăcere, tot dl. Dan spunea că era considerată ca fiind demonică, provenită de la cel rău. Astăzi, parcă e exact invers, plăcerea are locul primordial, iar utilitatea e lăsată mai la urmă. Încă o dată mi se confirmă faptul că atât comunismul, cât și capitalismul au dozele lor, mai mici sau mai mari de eroare.

Tangențial, s-a atins și subiectul spiritualității, iar la capitolul acesta ce am reținut a fost faptul că Isus a creat o paradigmă comportamentală fără precedent, imitarea Lui făcându-ne mai buni. Trăind ceea ce propovăduia, fiind un exemplu, a adus putere cuvintelor Lui și învățăturii Sale.

Totuși, mă întreb, are vreun sens recunoașterea Lui Isus ca om extraordinar, ca personalitate istorică sau culturală etc. dacă nu îl acceptăm ca fiind singura Cale spre Dumnezeu?

Asta pentru că recent am auzit despre un curent care spune că noi toți avem același Dumnezeu, dar că El a avut și are mai mulți profeți, cum ar fi Mahomed, Isus, Mormon ș.a. și prin toți aceștia, avem acces la sigurul Dumnezeu. O altă producție a postmodernismului și a toleranței care-l însoțește, zic eu.

Revin la întrebarea anterioară și o reformulez: Ce folos să îl recunoști pe Isus, dacă nu îl cunoși personal?

Are acceptarea unei jumătăți de adevăr vreun sens? Dacă Isus a fost cineva pentru generația Sa și învățăturile Sale sunt propovăduite și astăzi, dar doar „ne fac mai buni” și cam atât… ce relevanță are acest lucru pentru sufletul meu, care este veșnic?

Mă salvează informația dacă îmi lipsește relația? Pentru că, nu-i așa, nu numim prieten pe cineva despre care știm unele lucruri, dar cu care nu avem o relație personală.

Tot așa, îi putem spune Lui Dumnezeu Tată, dacă nu ne comportăm ca fii și fiice?

….

Concluzia mea, după o astfel de zi, e că e bine să fii informat, să citești mult, așa cum ni s-a spus, să înveți care e interacțiunea culturii cu educația, cu natura etc. E chiar de apreciat că mai sunt încă oameni însetați de cunoaștere, dar… (eternul „dar”)… „cine știe multe, are și multe dureri”, cum zicea Eclesiastul. Și mai dureros e să știm multe și să nu aplicăm ceea ce știm. Sau să avem impresia că ne mântuim sufletul prin simpla informație.

Leave a Reply

